Webinar …
Vorige week een bericht gezien op facebook waarin mensen werden uitgenodigd om een webinar van Aartjan Van Erkel te volgen. Blijkbaar was ik helemaal niet alleen, in totaal zouden er meer als 1400 personen deze webinar gevolgd hebben. Maar nu is de vraag, wat was de bedoeling en wat leerden we uit deze webinar. Ik wel een kleine samenvatting geven en meteen laten zien waar ik dit in de praktijk al heb toegepast. Uiteraard moet er nog veel gebeuren, maar een eerste aanzet is alvast gegeven.
“19 april- Snel scoren, 8 idioot simpele manieren om van bezoekers klanten te maken”
Manier 1:
Wees niet de opdringerig en vertel verhalen … gsm nummer vermelden op je hoofding … sturende storytelling … Op een niet opdringende manier de mensen sturen om iets bij jou te kopen.
Toepassing: Hier heb ik meteen nog werk aan, m’n nummer staat vermeld, …, in de footer. ik probeer om niet teveel met verkooppraatjes af te komen en jullie vertrouwen te winnen door meer info te geven over mij en mijn producten. Niet zo simpel natuurlijk, het is een andere manier van schrijven. Geen idee of jullie geboeid zijn door wat ik te vertellen heb en jullie zo automatisch langer op mijn site blijven. Als beginnende ondernemer hebben we uiteraard nog geen idee of we de technieken die Aartjan beschrijft op een correcte manier toepassen.
Manier 2:
Formulier moet een blijkvanger zijn, voldoende uitleg geven bij elk veld.
Hier stelde Aartjan dat veel mensen afhaken in het bestelproces bij het invullen van de formulieren. Bedoeling is om klantvriendelijke formulieren en invulvelden te maken waarbij elke stap mooi staat ingevuld. Ook duidelijk maken wat waar ingevuld moet worden. Als je gaat lezen op de site van Aartjan staat er ook ergens iets van plaats een banaan op je website …
Joepie dacht ik, die heb ik er al opstaan. Maar hij bedoelde geen echte banaan maar wel een opvallende button die aanspreekt om er op te klikken. Dat had ik toen nog niet … nog niet … Nu heb ik dat wel op mijn homepage staan, een uitnodiging om me een bericht te zenden.
Dit is een makkelijke manier om mensen contact met me te laten opnemen. Doordat ik hoofdzakelijk maatwerk maak en originele zaken is deze knop belangrijker voor mij dan een bestelknop in de winkelmand. En als je gaat kijken staat ook netje uitgelegd wat je waar moet invullen.
Manier 3:
Mailadressen generen >> Geef iets weg op je site in ruil voor een mailadres … Geef een onweerstaanbaar item weg. Je moet je mailing verder uitbouwen om zo onafhankelijk van google te zijn. In je mailings maak je gebruik van emotionele teksten, je speelt in op het onderbewuste omdat daar de beslissingen worden genomen.
Dit is een moeilijke. Hoe kan je iets gratis weggeven wat onweerstaanbaar is voor jullie. Op welke emoties speel je in en op welke manier. Hiervoor moet ik jullie beter leren kennen … Een eerste manier om aan mailadressen te komen is een like en win actie op zowel facebook als instagram … en bij uitbreiding ook in deze blog.
Om deel te nemen vragen we jullie om de foto te liken en dan naar www.jazer.be/wedstrijd te gaan en je gegevens in te vullen. Vul alvast je gegevens in en selecteer website, dan moet je geen foto liken op de sociale media, ook leuk voor de mensen die bewust niet op facebook aanwezig zijn. Nadien is het niet de bedoeling om jullie de hele tijd met spammail te bekogelen. Dan gaan jullie ook niet erg lang lid blijven van deze lijst en dat is niet de bedoeling. Wel de bedoeling dat ik wat meer over mezelf vertel, nieuwe acties kan aankondigen via mail. Zodoende dat jullie kunnen deelnemen aan alle acties. Hopelijk krijg ik op deze manier een mooie maillijst bij elkaar en kan ik zo mijn publiek verder uitbouwen.
Aan bestaande klanten ga ik vanaf nu ook de vraag stellen dat ik ze mag opnemen in mijn mailinglist of vragen dat ze zichzelf inschrijven door hen een link te bezorgen. Willen jullie jezelf ook meteen inschrijven na het lezen van deze tekst? Klik dan op deze banaan “ik schrijf me in” …
Manier 4:
Oepsie, hier heb ik geen notities van genomen dus blijkbaar in mijn ogen niet echt van toepassing voor mijn site/gebruikers …
Manier 5:
Neem twijfels weg!
Oei, dat klinkt moeilijk. Blijkbaar is het in de mens ingebakken om te twijfelen. Je wilt iets kopen, gaat naar de website om iets aan te schaffen maar als je op het punt komt om iets te kopen twijfel je en uiteindelijk verlaat je de website en koop je niets. Komt het je bekend voor. Er zijn blijkbaar manieren aanwezig om in jullie onderbewuste te komen (weeral) en daar de twijfels weg te nemen. Hoe je dit concreet moet toepassen is me nog niet meteen duidelijk en gaat me ook niet duidelijk worden lijkt me. Maar in mijn teksten probeer ik alvast zo duidelijk mogelijk te zijn en op deze manier jullie ofwel nog meer twijfels bezorgen ofwel helemaal gerust stellen.
Manier 6:
Zorg dat je een duidelijke website hebt. Laat meteen zien over wat je website gaat.
Lijkt makkelijk maar ook de grote website zondigen tegen deze regel. De site van de Nationale spoorwegen in Nederland hebben bijvoorbeeld nergens een trein of de woorden spoorwegen op hun homepage staan. Voor ons Belgen daarom niet meteen duidelijk dat het om een site gaat van de spoorwegen. Enkel het logo komt terug op de website.
Op mijn eigen site probeer ik wel meteen duidelijk te zijn over wat het gaat … links nieuwe hoofding, rechts de originele, met een beetje tekst toe te voegen schep ik meteen wat extra duidelijkheid.
Verder zou je iets uniek moeten plaatsen om je homepage, iets waardoor jullie net dat beetje langer dan 2 seconden op mijn website blijven. Dit kan tekst zijn of een afbeelding. Hier heb ik niet veranderd, buiten de weergave van de recente producten. Deze heb ik ondertussen in een mooie slider gezet. De openingstekst zou in mijn ogen ook al de aandacht vestigen op jullie … In de categoriepagina’s heb ik er ondertussen ook voor gezorgd dat er mee producten opkomen, zodoende dat je op 1 pagina bijna alles kan zien en niet teveel moet klikken om alles te bekijken.
Manier 7:
Manier 8:
Conclusie:
PS: tijdens het maken van dit bericht stuurde me Aartjan ook weer een nieuwe nieuwsbrief toe … Tja zo gaat dat tegenwoordig hé 😉