webinar

Webinar op woensdag! Wat leerde ik ervan?

Webinar …

Vorige week een bericht gezien op facebook waarin mensen werden uitgenodigd om een webinar van Aartjan Van Erkel te volgen. Blijkbaar was ik helemaal niet alleen, in totaal zouden er meer als 1400 personen deze webinar gevolgd hebben. Maar nu is de vraag, wat was de bedoeling en wat leerden we uit deze webinar. Ik wel een kleine samenvatting geven en meteen laten zien waar ik dit in de praktijk al heb toegepast. Uiteraard moet er nog veel gebeuren, maar een eerste aanzet is alvast gegeven.

“19 april- Snel scoren, 8 idioot simpele manieren om van bezoekers klanten te maken”

Manier 1:

Wees niet de opdringerig en vertel verhalen … gsm nummer vermelden op je hoofding … sturende storytelling … Op een niet opdringende manier de mensen sturen om iets bij jou te kopen.

Toepassing: Hier heb ik meteen nog werk aan, m’n nummer staat vermeld, …, in de footer. ik probeer om niet teveel met verkooppraatjes af te komen en jullie vertrouwen te winnen door meer info te geven over mij en mijn producten. Niet zo simpel natuurlijk, het is een andere manier van schrijven. Geen idee of jullie geboeid zijn door wat ik te vertellen heb en jullie zo automatisch langer op mijn site blijven. Als beginnende ondernemer hebben we uiteraard nog geen idee of we de technieken die Aartjan beschrijft op een correcte manier toepassen.

Manier 2:

 Formulier moet een blijkvanger zijn, voldoende uitleg geven bij elk veld.

Hier stelde Aartjan dat veel mensen afhaken in het bestelproces bij het invullen van de formulieren. Bedoeling is om klantvriendelijke formulieren en invulvelden te maken waarbij elke stap mooi staat ingevuld. Ook duidelijk maken wat waar ingevuld moet worden. Als je gaat lezen op de site van Aartjan staat er ook ergens iets van plaats een banaan op je website …

banaan
op een banaan kan het ook, gravure wordt wel donkerder

Joepie dacht ik, die heb ik er al opstaan.  Maar hij bedoelde geen echte banaan maar wel een opvallende button die aanspreekt om er op te klikken. Dat had ik toen nog niet … nog niet … Nu heb ik dat wel op mijn homepage staan, een uitnodiging om me een bericht te zenden.

contacteer me nu

Dit is een makkelijke manier om mensen contact met me te laten opnemen. Doordat ik hoofdzakelijk maatwerk maak en originele zaken is deze knop belangrijker voor mij dan een bestelknop in de winkelmand. En als je gaat kijken staat ook netje uitgelegd wat je waar moet invullen.

Manier 3:

Mailadressen generen >> Geef iets weg op je site in ruil voor een mailadres … Geef een onweerstaanbaar item weg. Je moet je mailing verder uitbouwen om zo onafhankelijk van google te zijn. In je mailings maak je gebruik van emotionele teksten, je speelt in op het onderbewuste omdat daar de beslissingen worden genomen.

Dit is een moeilijke. Hoe kan je iets gratis weggeven wat onweerstaanbaar is voor jullie. Op welke emoties speel je in en op welke manier. Hiervoor  moet ik jullie beter leren kennen … Een eerste manier om aan mailadressen te komen is een like en win actie op zowel facebook als instagram … en bij uitbreiding ook in deze blog.

moederdag like en win

Om deel te nemen vragen we jullie om de foto te liken en dan naar www.jazer.be/wedstrijd te gaan en je gegevens in te vullen. Vul alvast je gegevens in en selecteer website, dan moet je geen foto liken op de sociale media, ook leuk voor de mensen die bewust niet op facebook aanwezig zijn. Nadien is het niet de bedoeling om jullie de hele tijd met spammail te bekogelen. Dan gaan jullie ook niet erg lang lid blijven van deze lijst en dat is niet de bedoeling. Wel de bedoeling dat ik wat meer over mezelf vertel, nieuwe acties kan aankondigen via mail. Zodoende dat jullie kunnen deelnemen aan alle acties. Hopelijk krijg ik op deze manier een mooie maillijst bij elkaar en kan ik zo mijn publiek verder uitbouwen.

Aan bestaande klanten ga ik vanaf nu ook de vraag stellen dat ik ze mag opnemen in mijn mailinglist of vragen dat ze zichzelf inschrijven door hen een link te bezorgen. Willen jullie jezelf ook meteen inschrijven na het lezen van deze tekst? Klik dan op deze banaan “ik schrijf me in” …

Ik schrijf me in

Manier 4:

Oepsie, hier heb ik geen notities van genomen dus blijkbaar in mijn ogen niet echt van toepassing voor mijn site/gebruikers …

Manier 5:

Neem twijfels weg!

Oei, dat klinkt moeilijk. Blijkbaar is het in de mens ingebakken om te twijfelen. Je wilt iets kopen, gaat naar de website om iets aan te schaffen maar als je op het punt komt om iets te kopen twijfel je en uiteindelijk verlaat je de website en koop je niets. Komt het je bekend voor. Er zijn blijkbaar manieren aanwezig om in jullie onderbewuste te komen (weeral) en daar de twijfels weg te nemen. Hoe je dit concreet moet toepassen is me nog niet meteen duidelijk en gaat me ook niet duidelijk worden lijkt me. Maar in mijn teksten probeer ik alvast zo duidelijk mogelijk te zijn en op deze manier jullie ofwel nog meer twijfels bezorgen ofwel helemaal gerust stellen.

Manier 6:

Zorg dat je een duidelijke website hebt. Laat meteen zien over wat je website gaat.

Lijkt makkelijk maar ook de grote website zondigen tegen deze regel. De site van de Nationale spoorwegen in Nederland hebben bijvoorbeeld nergens een trein of de woorden spoorwegen op hun homepage staan. Voor ons Belgen daarom niet meteen duidelijk dat het om een site gaat van de spoorwegen. Enkel het logo komt terug op de website.

Op mijn eigen site probeer ik wel meteen duidelijk te zijn over wat het gaat … links nieuwe hoofding, rechts de originele, met een beetje tekst toe te voegen schep ik meteen wat extra duidelijkheid.

JAZER

logo jazer

 

 

 

 

Verder zou je iets uniek moeten plaatsen om je homepage, iets waardoor jullie net dat beetje langer dan 2 seconden op mijn website blijven. Dit kan tekst zijn of een afbeelding. Hier heb ik niet veranderd, buiten de weergave van de recente producten. Deze heb ik ondertussen in een mooie slider gezet. De openingstekst zou in mijn ogen ook al de aandacht vestigen op jullie … In de categoriepagina’s heb ik er ondertussen ook voor gezorgd dat er mee producten opkomen, zodoende dat je op 1 pagina bijna alles kan zien en niet teveel moet klikken om alles te bekijken.

 

Manier 7:

Laat zien wat jou uniek maakt. maak duidelijk aan de klant waarom jij uniek bent.
Op de een of andere manier is het belangrijk dat je uniek bent. Als je uniek bent maak je jezelf onvergelijkbaar. Ben je eenmaal onvergelijkbaar dan weten de klanten dat ze bij jou moeten zijn voor die bepaalde dienst. Hij vroeg regelmatig in zijn webinar, wil jij je openstellen om uniek te zijn, om anders te zijn dan de anderen. Blijkbaar niet zo makkelijk en een hele opgave. Wat mij uniek maakt vind ik dan wel niet zo moeilijk, als ik me toch zou vergelijken met andere collega’s. Wat trouwens niet kan omdat ik al onvergelijkbaar ben 🙂 .
Op mijn site ga je bij de producten bijvoorbeeld geen 10 standaard prenten zien en 15 lettertypes. Doordat ik uniek ben kan je zelf voorstellen welke prent je wilt en aangeven welk lettertype je mooi vind, door te luisteren naar jullie weet ik in welke richting ik alles moet maken. Door op deze manier te werken maak ik het me natuurlijk niet gemakkelijk. Door maatwerk aan te bieden ben ik zelden klaar na een eerste ontwerpronde en komen er nog extra stappen bij om een resultaat te bereiken waar jullie tevreden mee zijn. Maar ook al duurt het dagen voor we een resultaat boeken. Overdreven natuurlijk, normaal gaat alles super snel … Van het resultaat zijn we dan wel zeker dat het uniek is dat jullie het helemaal hebben zoals jullie het zelf wensen. En dat doorgaans zonder meerprijs. Tja, unieker ga ik mezelf niet kunnen opstellen lijkt me.
Als jullie tips voor me hebben om me nog “unieker” te maken dan mag je me deze uiteraard steeds vertellen. Als ik de recensies op google en facebook (en bij aanvulling hier op mijn website bij sommige producten) mag geloven werkt deze manier van werken wel. En als jullie tevreden zijn ben ik dat ook … Tot nu toe enkel maar 5 sterren beoordelingen .. YES

Manier 8:

Gebruik best practices
Hier vertellen ze eigenlijk dat je bewezen content moet toepassen op je website. je Kan AB analyses uitvoeren, maar deze werken enkel bij de grotere website met 500 bezoekers per dag. Niet voor mij dus … Je kan gebruikerstesten aten uitvoeren waarbij door een testpanel wordt gemeten naar welke punten van een website ze kijken. Op deze manier kan je veel leren. Maar ook dit kost bakken vol geld. Een andere manier is dus om gebruik te maken van de best practices. En toen kwam de aap uit de mouw, je kon indien je inschreef op zijn online cursus  gebruik maken van deze bewezen toepassingen.
Enkel een prijs van 1490 euro vond ik net dat beetje te veel voor een kleine zelfstandige in bijberoep zoals ik zelf ben. Normale prijs was zelf bijna 2500 euro als ik me niet vergis, maar als deelnemer kreeg je het tegen een promoprijsje … Tja, de interesse was gewekt en van de 1400 bezoekers aan deze webinar zal hij inderdaad wel enkele hebben kunnen motiveren om zich in te schrijven. Wat ikzelf ongetwijfeld ook zou doen als ik dit in hoofdberoep zou doen.

Conclusie:

Heb ik mijn tijd nutteloos gebruikt door 2 uur lang deze webinar te volgen … Helemaal niet zou ik zo durven te stellen. Ook al ga ik niet meedoen met de cursus die in deze webinar werd voorgesteld en ga ik nooit het niveau bereiken waar zij over spreken. Door de tips toe te passen op een manier wat voor mij bruikbaar is ga ik alvast ook wel wat verschil merken. M’n mailinglist staat ondertussen op 8 mensen, en dat alleen door die ene actie (tot vorige week had ik helemaal zo’n lijst nog niet …).
Wat ik nog wel zou willen overwegen is de aanschaf van zijn boek: Maak ze gek. Dit lijkt me ook super handig en vol tips te staan welke ik met plezier verder kan toepassen op deze website. 
Oei de sturende storytelling uit punt 1 van deze webinar is nog niet meteen voor dit blogartikel blijkbaar. Of zijn jullie na het lezen van deze blog ook wel geïnteresseerd om mij iets voor jullie te laten maken?

contacteer me nu

PS:  tijdens het maken van dit bericht stuurde me Aartjan ook weer een nieuwe nieuwsbrief toe … Tja zo gaat dat tegenwoordig hé 😉

Deel deze pagina:

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.